Get Adobe Flash player
algemeen01
algemeen02
algemeen03
algemeen04
algemeen06
alpgemeen05
kano
Facebook Image

Wat doet SWB binnenkort?

No events
March 2019
S M T W T F S
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Ledensite

aanmelden voor de ledensite

Welpenkano's

De vloot van onze waterwelpen bestaat uit acht 5,25 meter lange zeilkano’s en een snel motorbootje. De kano’s waren dé oplossing om te kunnen varen met de welpen. Ze kunnen er met het hele nest in en zijn toch zo licht dat ze er met alle gemak mee kunnen spelen en leren varen. Op de kano’s kan een mast met een zeil worden bevestigd, zodat ze naast peddelen ook kunnen (leren) zeilen.

Voor de namen van de kano’s werd er een wedstrijd gehouden. De winnaar was Merel Bakker met haar idee: dieren alliteraties. De acht zeilkano’s heten nu: Aardige Aap, Fiere Flamingo, Grappige Gier, Brom Beer, Coole Coyote, Handige Hyena, Enige Eend en als laatste Mooie Merel. Het buitenboordmotorbootje Toffe Trekvogel is voor de leiding om snel bij de waterwelpen te kunnen komen.

Met de trailer, waarop alle kano’s passen, kunnen de welpen overal komen waar ze maar willen!

Lelievletten

Lelievletten zijn stalen zeil- en roeiboten van 5.60 meter speciaal ontworpen voor de waterscouting.  Ze zijn sterk, leuk, kunnen tegen een stootje en door de 2 luchtkasten kunnen ze niet zinken. Hierdoor kunnen de waterscouts veilig leren roeien en zeilen.

De naam is afgeleid van het traditionele scoutinglogo, de Franse lelie.De Lelievlet is een klasse zeilboot geworden waar jaarlijks veel wedstrijden mee worden gezeild, waar onze waterscouts maar al te graag aan mee willen doen. Bij Scouting Nederland zijn er al meer dan 1500 vletten.

De wacht heeft momenteel de beschikking over 5 lelievletten.

Naam

Zeilnummer

Bak

Blauwe Batavia

199

Ooievaars

Rode Vos

961

Zeemeeuwen

Groene Leeuw

1671

Kievieten

Zwarte Arend

1653

Arenden

Vergulde Draak

1738

Sperwers

Elke waterscouting groep heeft een eigen kleuren combinatie voor hun lelievletten. Net zoals bij de groepsdas is dit makkelijk om de verschillende groepen van elkaar te onderscheiden. Bij ons is het dolboord wit, het boeisel groen, en het berghout weer wit.

De namen van de vletten zijn gekozen uit de namen van VOC zeilschepen van vroeger, waarvan de kleur van de bak een deel is.

Leuke geschiedenis:

Vroeger waren de vletten vernoemd naar kazen die begonnen met een “g”. Dat begon met onze eerste vlet: de Gatenkaas. Eigenlijk hadden veel vletten wel een leuk verhaal: De Gatenkaas was in het begin zo lek als een mandje, de Goudsekaas was gekocht in Gouda en de Graskaas lag in het weiland toen we het vletje kwamen ophalen.

 

Afmetingen Lelievlet:
·         Lengte: 5,60 m
·         Breedte: 1,80 m
·         Lengte mast: 5,60 m
·         Gem. gewicht: 650 kg (casco)
·         Gem. gewicht: 900/1000 kg (voltuig)
·         Zeiloppervlak: 12,15 m²
·         Diepgang: 0,30 m

Lelieschouw

De wildevaart heeft als schip lelieschouw 68; Tasmanian Devil. Toen de Tasman stam de schouw van de Jan van Galen groep had gekocht was de bodem van het zeilschip niet al te best. Maar na een grondig onderhoud was de bodem weer goed en vaart de schouw 68 ook de groepskleuren.

De lelieschouw is net als de lelievlet een eenheidsklasse binnen Scouting Nederland. De lelieschouwen zijn groter dan lelievletten en hebben meer zeiloppervlak. Omdat lelieschouwen hierdoor sneller zijn, maar ook moeilijker te bezeilen, worden ze voornamelijk bezeild door de oudere scouts.

De lengte van een lelieschouw is 6 meter van steven tot steven (dus zonder boegspriet) en het zeiloppervlak bedraagt 16 m2.

Sleepboot

Brandaris is de sleper van Scouting Willem Barendsz. Ze brengt de waterscouts waar ze zijn moeten wanneer de afstand te groot is om te roeien of te zeilen. Tevens kunnen de leiders snel bij de vletten komen met dit schip. Door alle handige accessoires aan boord van de Brandaris is ze voor alle hand- en spant diensten in te schakelen.

Ze is een sleepvlet van 7.80 meter lang die wordt aangedreven door een DAF 475. De DAF levert met 85PK genoeg kracht om alle vletten met een hoog tempo te slepen. Aan boord is een kleine kombuis aanwezig in de stuurhut en in de roef is een scheepstoilet aanwezig. Doordat er in de roef ruimte is om te zitten en dingen op te bergen kan ze ook prima worden gebruikt tijdens een weekendkamp zonder wachtschip. Natuurlijk bezit de Brandaris ook een sleepbeting en duwneus, zodat ze ook haar hoofdfunctie kan uitvoeren: het slepen en assisteren van de vloot.

De Brandaris is een bekende vuurtoren op Terschelling (het geboorte eiland van Willem Barendsz) en bracht dus alle schepen veilig de haven in. Omdat dit ook de functie is van onze sleepboot, is de naam perfect.

Winthont

Naam van ons wachtschip: Winthont
Oorspronkelijke naam: Sancta Theresia

Winthont

Type: Belgische Spits
Lengte: 39,05 meter
Breedte: 5,05 meter
Tonnage: 350 ton
Motor: Moës W6 150pk
Bouwjaar: 1934
Gebouwd in: Baasrode, werf van Praet-Dansaert in België

 

De ms. Winthont is het mooie wachtschip van Scouting Willem  Barendsz. Ze is onze thuisbasis elke zaterdag in Alphen aan den Rijn en op kampen gaat ze gewoon mee. Zo zien we nieuwe gebieden met de gemakken van thuis!

Ze is vernoemd naar het tweede expeditieschip van Willem Barendsz waarmee hij in 1595 een route om de Noord wilde vinden. Dat zeilschip heeft vermoedelijk “Winthont” geheten.

Aan boord hebben we 30 ruime kooien (slaapplekken) in het voorruim. In het achterste ruim is de kombuis en het spellokaal van de waterscouts. Achter de stuurhut zit de roef, dit was de oorspronkelijke woning van de schipper. Nu is het, nog steeds geheel authentiek ingericht, het stamhok geworden. Onder de stuurhut bevindt zich de machinekamer, waarin de leden van de groep met trots één van de laatste Moës scheepsmotoren in Nederland draaiende houden. Deze is al in 1963 ingebouwd.

Omdat de Belgische sluizen een standaard lengte van 40 meter hebben, werd een schip ontworpen van ruim 39 meter, omdat zo per sluisdoorgang zoveel mogelijk lading vervoerd kon worden. Het schip werd gebruikt voor vrachtvervoer. Door de mergelresten die we tussen de spanten aantroffen vermoeden we dat het schip voornamelijk voor vervoer hiervan gebruikt werd.

Begin jaren '70 deed de schipper afstand van het schip omdat het de concurrentiestrijd met de inmiddels veel grotere schepen niet meer aankon. Het schip kwam in handen van een scoutingvereniging in Rotterdam; de Willem Barendszgroep.

Later heeft vereniging Wilde Vaert veel aan het schip geklust en gedaan en is het schip, en de scoutinggroep, naar Alphen aan den Rijn verplaatst. Sinds die tijd is er veel gebeurd aan boord en is de Winthont van alle gemakken voorzien, maar heeft ze haar authentieke uitstraling behouden..

Subcategories